De bajonetsluiting is een erg handige manier om een verbinding te maken tussen een lichtbron en een fitting. U drukt de lamp met bajonetsluiting in het armatuur. Daarna hoeft u niet te schroeven, maar u hoeft de lichtbron enkel een kwartslag te draaien waarna deze automatisch vastklikt. Het gemak van de sluiting is de voornaamste reden voor het succes van de bajonetlamp. Ze kan worden gebruikt op plekken waar u nauwelijks ruimte heeft, zoals bijvoorbeeld onder de motorkap van een auto of in een modeltrein.
Een ander voordeel van dit type sluiting is dat deze niet los kan trillen, iets dat bij regelmatige beweging van de fitting een groot voordeel is. Dit komt door de robuuste mechanische bevestiging, waarbij geen schroefdraad is gebruikt maar twee tegenover elkaar liggende bollen of nokken in de lampvoet. Een of meer verende pennen in de fitting zorgen voor de stroomdoorvoer. Doordat deze tegen het lampje drukken, komt de constructie zelf niet onder spanning te staan. Behalve dat de bevestiging robuust is, is deze sluiting op deze wijze ook nog eens extra veilig.
Onder meer de lampjes die in de achterlichten van een auto zitten, zijn voorzien van een bajonetsluiting. Ook de knipperlichten hebben deze wijze van aansluiten. Daarentegen zijn de lampen die in de voorlichten gebruikt worden, voorzien van een stekkerverbinding. Verwijderen van dit type lamp gaat eenvoudig. U duwt het lampje naar beneden, vervolgens draait u de lamp een kwartslag naar links en u kunt deze er al uit trekken.
Wanneer u een bajonetlamp kopen gaat, kunt u uiteraard letten op de afmetingen en dergelijke. Vaak ziet u echter ook een code bij deze lamp staan. Een voorbeeld is BA20D. De code bestaat uit 3 delen. BA is de benaming voor elke lamp met een bajonetsluiting. Het getal dat volgt, bepaalt de doorsnede in millimeter. De letter die daarna volgt geeft aan of de lamp 1 of 2 contactpinnen heeft, waarbij S voor single staat en D voor double. BA20D is dus een bajonetlamp met een diameter van 20 millimeter en dubbele contactpinnen.