De meeste acculaders in ons assortiment kunnen zowel als druppellader als normale acculader gebruikt worden. Gebruikt u de auto laadkabel acculader als druppellader dan wordt de accu beetje bij beetje volgeladen, en wanneer de accu een leeg loopt, wordt deze weer aangevuld. Zo staat de accu nooit lange tijd leeg wat goed is voor de levensduur. Heeft u een accu de hele winter in een schuur staan en wilt u deze in het voorjaar weer gebruiken, dan kan het verstandig zijn deze in de winterperiode aan de auto laadkabel acculader te leggen. Soms werken kapotte accu’s weer prima nadat deze een tijdje aan een druppellader hebben gelegen. De acculaders hebben twee klemmen, één om aan de plus kant van de accu te plaatsen en één voor aan de min kant. De acculaders hebben ingebouwde zekeringen die eenvoudig te vervangen zijn, zo is de acculader dus beveiligd tegen overbelasting.
Er zijn 1, 2 en 3 fasen auto laadkabels voor elektrische auto’s. Het verschil tussen deze auto laadkabels is de snelheid waarmee de accu van het voertuig wordt opgeladen. Het is belangrijk om een laadpunt te installeren dat geschikt is voor een 3 fasen auto laadkabel. Een 3 fasen laadkabel is geschikt om op te laden in een 1 fase oplaadpaal, al zal deze dan langzamer laden dan wanneer u een 3 fasen auto laadkabel in een 3 fasen oplaadpaal stopt. De openbare oplaadpunten kunnen bijna allemaal in 3 fasen laden, waardoor de 1- en 2 fasen auto laadkabels ook gebruikt kunnen worden. De lengte van de auto laadkabel is belangrijk, omdat u niet bij elk oplaadpunt de auto dichtbij kan zetten. Het is slim om een auto laadkabel in de auto te hebben liggen die lang genoeg is.
Naast auto laadkabels met verschillende fasen, zijn er ook verschillende typen stekkers. Type 1 auto laadkabel stekkers worden slechts door een beperkt aantal elektrische auto’s gebruikt. De type 2 stekker wordt door meer dan 9 van de 10 auto’s gebruikt, tevens zijn vrijwel alle openbare oplaadpunten type 2 stekkers. In sommige landen worden ook type 3 stekkers gebruikt, dit is echter nog beperkt tot Frankrijk en Italië. Er zijn ook stekkers welke in een normaal stopcontact passen om de auto op te laden, het nadeel hiervan is dat het stopcontact minder vermogen kan leveren waardoor het opladen van de auto veel langer duurt. Bekijk voor u een auto laadkabel bestelt dus altijd eerst welke type stekker de auto die u gebruikt nodig heeft om goed op te kunnen laden.
De witty laadpalen zijn momenteel één van de meest verkochte laadpalen voor elektrische auto’s op de markt. Dit komt mede doordat de aansluitingen van deze laadpalen vervangbaar zijn, waardoor u in de toekomst bij de aanschaf van een nieuwe auto dus hetzelfde laadstation kunt gebruiken. De laadpalen zijn gericht op flexibiliteit, zodat deze met ook met andere slimme apparaten overweg kunnen. U kunt de laadpaal ook instellen om niet meteen op te laden wanneer u de auto aansluit, zo kan de laadpaal de auto opladen in de uren waarin stroom goedkoper is. Komt u aan het einde van de middag thuis dan gaat de paal pas in de avond opladen. Natuurlijk zijn er ook situaties waarin u al weet de auto eerder dan de volgende ochtend nodig te hebben. Gelukkig kunt u dan heel makkelijk de directe laadmodus activeren, waardoor de auto direct wordt opgeladen. De laadpaal kan binnen in een garage worden opgehangen, of door middel van een zuil met ankerplaat buiten worden geplaatst. De laadpaal werkt in alle weersomstandigheden.
Om thuis een elektrische auto met de auto laadkabel op te kunnen laden heeft u allereerst een laadpaal thuis nodig. U heeft de keuze uit een 1 fase of 3 fasen laadpaal. De laadpaal plaatst u op een zuil voor laadstations, zodat deze op een comfortabele hoogte hangt. De zuil wordt in de grond bevestigd door middel van een ankerplaat, die specifiek voor een zuil voor laadstations is gemaakt. Let goed op of de zuil geschikt is voor één of twee laadstations. De laadstations worden op het stroomnet aangesloten door middel van een speciale aansluitkabel van het type YMVK. Legt u de kabels onder de grond dan is het belangrijk om deze in een PVC buis te leggen. U kunt deze kabel bij ons per meter bestellen, of direct 100 meter bestellen tegen een gereduceerd tarief. U heeft ook een loadmanagement module nodig om het vermogen te beperken. Deze module beperkt het vermogen waarmee het station kan opladen tot het totaalverbruik. Verbruiken de laadstations meer dan de in de loadmanagement module opgegeven maximum waarde, dan zal de module het stroomverbruik beperken tot het ingesteld maximum. Twijfelt u, neem dan gerust contact met ons op.