Dit is een soort oplaadbare batterij die bestaat uit twee loodplaten, accuzuur of een gel tussen de twee platen. Het is een der oudste oplaadbare energiebronnen die we kennen en is ruim 150 geleden uitgevonden door een Franse natuurkundige. Aan het basisprincipe is niets veranderd, maar de accuplaten zijn verbeterd zodat er meer stroom kan worden geleverd en er meer capaciteit is bij hetzelfde volume en gewicht. De klassieke uitvoering heeft nog dopjes die gebruikt worden om verdampt water weer te kunnen bijvullen. Dit oude ontwerp moet ook altijd rechtop staan, zodat er geen accuzuur uit kan lopen. Voor dit type wordt zwavelzuur gebruikt, dat opgelost is in gedemineraliseerd water. Dit type wordt ook aangeduid met de term “natte accu”. Een moderne ontwikkeling is de gesloten of droge loodaccu. Het water hierin is vervangen door een gel waar zwavelzuur in opgelost is, ze worden daarom gelaccu’s genoemd. Er zit geen dopje op een gelaccu en deze mag in alle mogelijke standen gebruikt en bewaard worden. Er kan geen zuur uit weg lekken.
Bij het vervangen van een oude kapotte accu is het belangrijk dat u de maten van het oude exemplaar opmeet, zodat u weet dat de nieuwe op de plaats van het oude exemplaar zal passen. Vaak kunt u ook een kleinere uitvoering gebruiken, maar soms heeft u eentje nodig die precies dezelfde maat als de oude heeft, zodat deze netjes in de aanwezige klemconstructie past. Een enkele loodaccucel geeft een spanning van nominaal 2 volt. Deze spanning is in de praktijk te laag om nuttig gebruikt te worden. Daarom worden er meerdere cellen aan elkaar gekoppeld zodat de spanning van de individuele cellen bij elkaar opgeteld wordt. Er zijn twee populaire accuspanningen. 6 volt waarbij drie cellen van 2 volt in serie geschakeld zijn en 12 volt waarbij zes cellen van 2 volt in serie geschakeld zijn. Let goed op welke spanning u nodig heeft. Het is ook mogelijk dat in uw apparaat twee van 6 volt of twee van 12 volt in serie geschakeld zijn. Vervang in dit geval beide loodaccu’s gelijktijdig door nieuwe exemplaren.
De capaciteit wordt aangegeven in Ah. Dit staat voor Ampère hour. Een model van 10 Ah heeft de capaciteit om gedurende 10 uur 1 ampère te leveren. 1 ampère x 10 uur = 10 Ah. Bij een stroomverbruik van 2 ampère is dit 10 Ah / 2 A = 5 uur. Hoe hoger de capaciteit van de loodaccu, hoe langer het duurt tot hij leeg is bij hetzelfde stroomverbruik. De maximale stroom die geleverd mag worden voordat deze beschadigd raakt, hangt af van het type en de capaciteit loodaccu. Is de maximale stroom niet aangegeven, dan kunt u als vuistregels aanhouden dat de maximale stroom gelijk is aan de accucapaciteit. Voorbeeld: met een capaciteit van 5 Ah kunt u veilig tot 5 A belasten. Deze batterij is dan bij één uur continue belasting leeg en moet weer opgeladen worden. Vervangt u een kapotte loodaccu, dan is het belangrijk dat de capaciteit van deze nieuwe gelijk of iets hoger is aan die van de loodaccu die u eerst gebruikte.
Veel apparatuur met een ingebouwde accu heeft ook een ingebouwde lader. De ingebouwde lader houdt de batterij in goede conditie. Wordt deze gebruikt voor bijvoorbeeld het starten van de motor, dan zorgt de ingebouwde lader tijdens het gebruik ervoor dat de loodaccu door de dynamo of bij noodverlichting vanuit het luchtnet weer wordt opgeladen. Elke accu heeft een kleine zelfontlading waardoor in de loop van een aantal maanden de accu tien tot twintig procent van zijn lading zal verliezen. Bij stilstand van een scooter of boot wordt de accu niet bijgeladen en zal deze door zelfontlading langzaam leegraken. Staat een scooter of ligt een boot in de winter stil, dan is het mogelijk dat de accu door zelfontlading leegraakt en na de winterstop de motor niet meer wil starten. Dit probleem is eenvoudig op te lossen door gebruik te maken van een aparte lader die op de loodaccu en het lichtnet aangesloten kan worden. Op deze manier wordt de loodaccu tijdens de winterstop in geladen toestand gehouden. Let bij de keuze van de lader goed op de juiste accuspanning en de accucapaciteit waar de lader geschikt voor is.