Wanneer u onverhoopt startkabels nodig heeft, kunt u niet zomaar elke set startkabels gebruiken. Het heeft te maken met soort auto, lengte, dikte en kernmateriaal van de kabel. Vaak hoort u dat dikke kabels altijd goed zijn, dat is helaas niet waar. Waar moet u op letten? Allekabels heeft kabels die vrijwel allemaal over een dikke koperen kern beschikken. Bij de meeste motoren zit u dan wat dat betreft altijd goed. Te dunne startkabels kunnen namelijk de grote startstroom niet aan en het enige effect is dat ze zichzelf opwarmen. Let wel even op de precieze dikte. Rijdt u benzine? Dan zijn onze startkabels van 16 millimeter geschikt. Heeft u een dieselauto? Dan zijn startkabels van 25 millimeter perfect. Tip: als u uw startkabel gebruikt in een pechsituatie, zoek een hulpauto die op dezelfde brandstof rijdt als uw voertuig zodat de startkabel ook op de andere autoaccu werkt. Wij hebben ook kabels in ons assortiment die minder dik zijn. Lees op de betreffende productpagina of ze voor de motorinhoud van uw auto toch geschikt zijn.
De lengte van onze startkabels varieert van 2 meter tot 3,5 meter. Voor wat betreft het voltage zijn vrijwel alle startkabels geschikt voor 12-24V. De capaciteit die de startkabel aankan, wordt uitgedrukt in ampère (A). Dit is de hoeveelheid elektrische stroom die de startkabel aankan en varieert in ons assortiment van 220A tot wel 3000A. Dit is overigens een andere eenheid dan die gebruikt wordt voor uw accu, daar is de eenheid mAh. Dit staat voor milliampère-uur. De capaciteit geeft de hoeveelheid milliampère-uur (mAh) of ampère-uur (Ah) aan die in een volledig geladen accubatterij is opgeslagen. Om een idee te krijgen: bij een standaard personenauto ligt de capaciteit van de accubatterij tegenwoordig ergens rond de 44.000 mAh of 44Ah. Dit betekent dat, theoretisch, de autoaccu 44 uur lang 1 ampére levert, of 22 uur 2 ampére etc. De capaciteit neemt af naarmate deze zwaarder belast wordt.
Kortsluiting door het gebruik van een startkabel ontstaat niet snel, als u maar weet waar u op moet letten. Toch, bijvoorbeeld bij voertuigen die enkel korte stukjes rijden of die langdurig niet zijn gebruikt, is het noodzakelijk om niet met startkabels maar met een externe lader op te laden. Allekabels heeft diverse van dit soort zogenoemde externe accu jumpstarters in haar assortiment opgenomen. Soms heeft u niet de hele startkabel nodig, maar enkel de accuklemmen. Wij hebben diverse accuklemmen in ons assortiment, van losse klemmen in rode of zwarte uitvoering tot hele setjes. Deze klemmen zijn niet geschikt voor alle voltages. Lees dan ook even op de betreffende productpagina voor welke hoeveelheid ampère (A) de door u gekozen accuklem of accuklemset geschikt is. Dit verschilt namelijk per categorie voertuig, zo is er veelal verschil tussen diesel- en benzinemotoren.
Startkabels gebruiken heeft enkel zin als een accu leeg is. Is er iets anders aan de hand, dan helpen deze kabels u ook niet verder op weg. Om te controleren of de accu de boosdoener is wanneer de auto niet start, stopt u eerst eens met starten en gaat enkele andere zaken na die met de accu zijn verbonden. Zo zal het dashboard en de cd speler het nog wel doen bij een accu die niet meer voldoende is opgeladen om te starten. Bij sommige (start)accu’s kunnen er al problemen optreden wanneer deze pas voor een kwart zijn ontladen. Er zijn 2 situaties waarbij u ervan uit kunt gaan dat een accu opgeladen moet worden om te starten. Als de koplampen nog maar vaag schijnen in plaats van met de gebruikelijke felheid, dan ligt dat aan de accu. De tweede situatie is wanneer u niets ziet en ook niets hoort bij het starten. Ook dan bieden kabels om op te laden vaak hulp.
Er zijn enkele zaken waar u op moet letten bij startkabels gebruiken. Sluit bijvoorbeeld altijd eerst de rode klem aan en dan pas de zwarte. Doet u dit andersom, kan er kortsluiting ontstaan wanneer de rode klem contact maakt met het chassis. Zorg er, om dezelfde reden, voor dat de beide auto’s geen contact met elkaar maken. Het is ook een goede zaak erop te letten dat de startkabels niet in de knoop zitten en, als het lange kabels zijn, volledig uitgerold zijn. Verbind de rode klem met de plus (positieve pool) en de zwarte klem met de – (negatieve pool) van de accu. Ten slotte: voordat u de hulpauto start, zet u elektrische apparaten (van beide voertuigen!) uit, zoals bijvoorbeeld de achterruitverwarming. Zo voorkomt u elektronische beschadigingen.