Als u foto’s maakt met behulp van een fotostudio, spreekt men over productfotografie of in de Engelse term over packshot. Vroeger werd productfotografie voornamelijk gebruikt voor drukwerk, zoals boeken, flyers, reclamefolders en brochures. Men gebruikte daarvoor een grote ruimte als fotostudio en huurde hiervoor professionele fotografen in. Sinds de komst van het internet en tegenwoordig al helemaal met alle webshops die als paddenstoelen uit de grond schieten, heeft productfotografie zijn opmars gemaakt. Als een website een product wilt presenteren, dan kan dat het beste met een foto van het product. De kunst bij het fotograferen van producten is de eenvoud van de foto. Door de foto simpel te houden, springt het desbetreffende product het meest in het oog en heeft daardoor wellicht het grootste effect. Een fotostudio is hiervoor een prima hulpmiddel.
Iedereen heeft wel een fotocamera. Misschien heeft u geen professionele apparatuur, maar tegenwoordig zit op elke smartphone een fotocamera. Hierdoor kan er altijd en overal gefotografeerd worden. Iedereen kan dus foto’s maken, maar niet iedereen kan dat professioneel. Professioneel fotograferen is meer dan alleen een kiekje maken en eventueel nog een filtertje eroverheen gooien met een app. Het hangt er natuurlijk van af wat het doel is van de foto, maar met de juiste accessoires en omstandigheden kunt u al snel en eenvoudig zelf professionele foto’s maken, zonder dat u bijvoorbeeld dure apparatuur koopt. Om professionele productfoto’s te maken, biedt een fotostudio uitkomst. Dit is een praktisch hulpmiddel om net dat beetje extra’s aan de foto mee te geven.
Wat heeft u nodig om fraaie foto’s te maken? Allereerst natuurlijk een fotocamera. Dit hoeft niet eens een dure, professionele fotocamera te zijn. Tegenwoordig zijn de camera’s op iedere smartphone van goede kwaliteit. U heeft dus wellicht al een goede camera tot uw beschikking. Als u foto’s wil maken van producten voor op een webshop of andere publicaties, is het aan te raden om een fotostudio te gebruiken. Met de fotostudio als basis kunt u de achtergrondkleur bepalen, de verlichting goed instellen en met behulp van een statief in alle rust fotograferen. Met een fotostudio en de andere hulpmiddelen heeft u altijd dezelfde omstandigheden waarin u fotografeert. Dit zorgt voor rust en eenheid als u meerdere producten wilt presenteren.
Via Allekabels kunt u een fotostudio kopen inclusief de meeste benodigdheden, zoals gekleurde achtergronddoeken, lichtstatieven met lampen en een camerastatief. Voordeel hiervan is dat u direct aan de slag kunt zonder alle accessoires zelf te moeten uitzoeken. Het enige dat u zelf dan nog moet hebben is de fotocamera. De complete fotostudio’s variëren van 40 tot maximaal 60 cm. Nadeel van deze formaten zou kunnen zijn dat u hiermee uw gewenste, grotere voorwerpen niet in de fotostudio kunt plaatsen. Voor fotografie van grotere voorwerpen leveren wij ook losse benodigdheden, zoals lampen, grote achtergronddoeken, softboxen en de welbekende studioparaplu’s. Zorg in die gevallen dan wel dat u voldoende ruimte heeft om alles correct op te kunnen stellen.
Een fotostudio helpt u dus om mooiere productfoto’s te maken. De fotostudio is een hulpmiddel, echter geen heilige graal. Om te zorgen dat u ook daadwerkelijk fraaie foto’s maakt, geven wij u nog enkele tips die u kunnen helpen bij het maken van uw professionele foto’s van diverse voorwerpen. Een schone opzet is representatief, zorg dat uw voorwerp en achtergrond schoon zijn. U kunt er beter voor zorgen dat dit op voorhand schoon is, dan dat u achteraf met een fotobewerkingsprogramma de foto’s moet bijwerken. Dit kost onnodig veel tijd en correcties op foto’s kan soms zichtbaar zijn. Zorg ook voor voldoende verlichting. Zorg dat u twee lampen in de aanslag heeft. Deze lampen plaatst u links en rechts van de fotostudio. Zet de lampen aan en bekijk hoe het licht op uw product valt. Probeer ook zo min mogelijk schaduw te creëren in de fotostudio, tenzij dat juist uw bedoeling is. Vooral voor het maken van productfotografie is schaduw namelijk niet mooi, tenzij dat natuurlijk bewust de bedoeling is.
Kies een rustige achtergrond, zodat het product de focus krijgt binnenin de fotostudio. Kies een achtergrond die de productkleur juist eruit laat springen. Een witte achtergrond is het meest neutraal en werkt daardoor goed. Wit leidt niet af en zorgt ervoor dat het product goed zichtbaar is. Bekijk ons kleurrijke assortiment aan achtergronddoeken. Bepaal uw cameraopstelling. Zet het statief met camera voor het product. U kunt zelf bepalen hoe u de hoogte wilt instellen. In de meeste gevallen komt de foto het beste uit de verf als u van boven de foto neemt in een hoek tussen de 15 en 30 graden. Test verschillende hoogtes uit en bepaald uiteindelijk zelf wat u het mooiste vindt qua opstelling van uw camera voor de fotostudio. Fotografeer het product vanuit meerdere punten: vooraanzicht, zij-, boven- en onderaanzicht. Hiermee geef je een volledige kijk op het product. Als mensen een product in hun handen hebben, bekijken ze dit immers ook altijd van top tot teen. Door deze mogelijkheid ook te bieden met foto’s van verschillende oogpunten via de fotostudio, zijn mensen eerder geneigd actie te ondernemen omdat ze het product ook online volledig kunnen bekijken.